Сторінка коректорів



Тема: Дієприслівник як дієслівні форми

План

1. Дієприслівник. Лексичні і граматичні ознаки дієприслівника.

2. Творення дієприслівників.

3. Правопис дієприслівників.

4. Дієприслівниковий зворот.

5. Дієприслівник у мовленні

Практичне завдання:

Плющ М.Я. та ін. Сучасна українська літературна мова. Збірник вправ. – К.,2003. Вправи 330, 332, 341, 348.





Дієприслівник

1. Дієприслівник – це
а) самостійна частина мови;
б) особлива форма прислівника;
в) особлива форма дієслова.
Записати дієприслівник, поставити до нього питання.

2. Дієприслівник означає
а) ознаку предмета за дією;
б) додаткову дію або стан;
в) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета.
Скласти (пригадати) та записати речення з дієприслівником, підкреслити в ньому дієприслівник як член речення.

3. Дієприслівники доконаного виду утворюються за допомогою суфіксів
а) -учи(-ючи), -ачи(-ячи);
б) -вши, -ши;
в) -анн(ий), -янн(ий).
Визначити вид дієприслівників прикрашаючи, затихаючи, сховавши,прилетівши. Подані слова розібрати за будовою.

4. Дієприслівниковий зворот – це
а) дієприслівник разом із дієсловом-присудком, з яким він пов’язаний за змістом;
б) дієприслівник разом із підметом і присудком (граматичною основою речення);
в) дієприслівник разом із залежними словами.
Зробити синтаксичний розбір речення.
Небес блакитних розпустивши коси, прийшла до нас Багрянородна Осінь(Є.Гуцало).

5. Разом із не пишуться такі дієприслівники
а) (не)знаючи, (не)поважаючи, (не)сказавши;
б) (не)вгаваючи, (не)зважаючи, (не)дооцінюючи;
в) (не)здійснивши, (не)завершивши, (не)витримавши.
Дієприслівник, що без не не вживається увести в речення.

6. Не виділяється комами дієприслівник у реченні:
а) Співаючи(,) хрипи, хрипи, шукай слова, щоб як шипи(П.Біба);
б) Співають(,) ідучи(,) дівчата(Т.Шевченко);
в) Ніхто не співає(,) додому йдучи(Л.Талалай).
Скласти (пригадати) й записати речення, у якому одиничний дієприслівник не виділяється комами.



Вправи на перевірку знань про правопис дієприслівників  
Напишіть вибірковий диктант, виписавши дієприслівники та дієприслівникові звороти. Зробити морфологічній розбір дієприслівника (на вибір)

Над голубою паддю, над горами ліловими, над буйними нетрями стояв сліпучий сонячний ранок, граючи всіма кольорами веселки. Мільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипаючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини, на травах, на квітах, на тисячолітніх, укритих мохом пнях і колодах, і на вершинах височенних кедрів та осик. Вони мерехтіли там особливо, як вогнисті краплини, часом одривалися нечутно і летіли вниз, блискаючи межи стовбурами і прошиваючи синій холод глибоких сутінків гущавини.

Буйна роса була на всьому, тяжіла гронами, згинаючи стеблини трав та одгортаючи пелюстки квітів. Було напрочуд тихо. Ні шелесне лист, ані ворухнеться травинка. Тільки веселкова мерехкотнява…( І. Багряний )



Чи знаєте ви  лексичне значення таких слів: падь, ліловий, спектр, мерехкотнява. Перевірте за поданим поясненням.

Падь – чітко окреслена, глибока, неширока долина, яр чи річище, звичайно порослі лісом.
Ліловий – кольору бузку або фіалки; світло-фіолетовий.
Спектр – веселка.
Мерехкотнява –нерівне, тремтливе світло.


Творча самостійна робота
1.Напишіть п’ять дієприслівників, з якими не пишеться окремо і п’ять дієприслівників, з якими не пишеться разом.

2. Від запропонованих слів утворіть дієприкметники.

Сказати, взяти, закінчити, скласти, написати, розбити, діяти, будувати, виїхати, налити, слухати, привітати.

3. Складіть твір – опис природи, вживаючи дієприслівники.






Комментариев нет:

Отправить комментарий